Proč projedu více benzínu než ostatní?
27.10.2017
V tomto článku bychom se rádi věnovali tématu spotřeby pohonných hmot při jízdě lodí. Mnoho z Vás si již určitě postesklo, že ta spotřeba je nějak vysoká a může za to motor nebo loď.
Nejprve je nutné uvědomit si, zda porovnáváme stejnou loď a motor, tj. loď o stejné velikosti, váze a motor o stejném výkonu. Někdy i dvě lodě, které se jeví jako stejné prostě a jednoduše jezdí jinak, vliv na to má zejména rozložení váhy na lodi, natrimování motoru anebo rychlost, kterou jedete. Největším omylem je srovnávat motor 2taktní a 4taktní a to byť by se jednalo o stejný výkon. Použití 2taktních motorů se snažte vyhnout, tyto motory jsou svou konstrukcí tak trochu předurčeny k větší spotřebě paliva. Můžete-li si tedy vybrat, sáhněte po lodi s motorem 4taktním.
Obecně můžeme vidět dva druhy jízdy. Jízdu ve výtlaku a jízdu ve skluzu. Co se týká jízdy ve výtlaku, tak zde před sebou hrnete celou vodní hladinu, něco jako sněžný pluh v zimě a je tedy více než jasné, že při takové jízdě spotřeba narůstá, Motor se dostává do vysokých otáček, je potřeba vyššího výkonu k přetlačení masy vody a jízda je tak nejen drahá, ale i nepříjemná. Takový způsob jízdy můžete zvolit při krátkých popojížďkách, když jste unášeni mořským proudem a potřebujete se vrátit o pár metrů zpět do loviště.
Naproti tomu jízda ve skluzu Vám dokáže ušetřit peníze za projetý benzín. A co to vlastně ten skluz je? Jde nám o to, aby se špička lodi (příď) dostala co nejrychleji nad vodní hladinu a místo tlačení masy vody, jen po vodě klouzala. Otázkou je, co tedy udělat, aby se nám loď „postavila“ na zadní. Vše je otázkou dobrého trimování motoru neboli polohování motoru. Při započetí jízdy nechejte motor v nejnižší poloze a přidejte plyn, až se Vám začne zvedat špička. Plyn přidávejte až do okamžiku, kdy se příď samovolně položí na vodní hladinu, v ten okamžik jste dostali loď do skluzu a můžete si lehce klouzat po hladině. Samozřejmě, že budete v průběhu jízdy chtít zvýšit rychlost v důsledku čehož, se příď začne nořit do vody, v tom případě je čas na trimování. Jemně podzvedněte motor a přidejte plyn, až se příď začne zvedat. Správné natrimování motoru si můžete ověřit tím, že jej jemně podzvednete a kontrolou gps zjistíte, že zrychlujete anebo naopak motor ponoříte více do vody a rychlost bude klesat, vše se děje samovolně, aniž byste vy přidali nebo ubrali plyn. Je důležité vnímat, jaký motor vydává zvuk (je to stejné jako když v autě jedete pod otáčky nebo naopak točíte motor moc). V případě, že zvuk je plytký (motor hučí, otáčky se zvyšují a loď snižuje svou rychlost), tak jste motor nadzvedli příliš vysoko, a vrtule je částečně nebo úplně nad hladinou, trimováním tedy co nejrychleji snižte polohu motoru (mohlo by dojít k přehřátí motoru v důsledku jeho nechlazení vodou) a pokračujte ve vyrovnávání přídě. Může se stát, že ať hýbete motorem nahoru a dolů a přidáváte plyn jako zběsilý, tak příď se ne a ne zvednout. Problémem může být špatné rozložení hmotnosti, příď je příliš zatížena a motor nemá sílu na zvednutí, požádejte tedy některého ze spolurybářů, aby si přešel na záď, a bude po problému. Může však nastat i opačný problém, kdy se příď nedaří položit na hladinu a stále je vysoko nad mořem. Podívejte se kolem sebe, zda všichni nesedíte pohodlně u motoru, ano – pošlete největšího chlapa z Vás na příď a hned poznáte rozdíl. Můžete tam i posadit bednu s rybami, nástrahami… však ty pilkry nejsou zrovna nejlehčí.
V momentě, kdy je potřeba snížit rychlost, tak je postup opačný. Snížení rychlosti má za následek zvedání špičky lodě a musíte tedy trimováním snížit polohu motoru. Díky tomu uvidíte lépe před sebe a příjezd do přístavu a parkování s lodí bude mnohem snažší.
Za zmínku stojí i těžiště lodi. Loď sama o sobě je konstruována k jízdě ve skluzu a je jen Vaší vinou (špatné trimováni nebo rozložení váhy), že ji do něj nedostanete. Nejčastěji vidíme případy, kdy tři rybáři sedí na jedné straně lodi, jsou schoulení na přídi nebo naopak pohodlně sedí na zádi a loď je nevyrovnaná, nakloněná na jednu či druhou stranu a dostat ji do skluzu je nad lidské možnosti. Loď sama o sobě není schopna se vyrovnat, musíte to být vy, pan kapitán, kdo rozloží váhu všech osob tak, aby těžiště lodi nebylo narušeno. Loď by měla být vždy vodorovně s hladinou s lehce podzvedlou přídí. Za zmínku zajisté stojí i množství olova, které si se sebou na každou loveckou výpravu berete a do lodi tak nevědomky posadíte černého pasažéra. Zamyslete se, zda je opravdu nezbytné mít všechny ty švédské pilkry, olůvka a tisíce jigových hlaviček u sebe.
Pokud si to tedy shrneme, tak ideálně si rozložte váhu lodi tak aby, jste zatížili střed lodi a pomocí natrimování motoru jste loď dostali do skluzu, kdy i při mírnější rychlosti budete lehce klouzat po hladině. Tím snížíte odpor, který klade loď vůči vodní hladině a budete tak šetřit Vaše peněženky a i samotný lodní motor.
Teď už jen zbývá popřát Vám šťastnou cestu a lovu zdar. Těšíme se na Vás u nás v Norském ráji (www.norskyraj.cz), kde Vám na požádání pomůžeme a vše o trimování a jízdě ve skluzu názorně ukážeme.
Objednejte si pobyt ihned on-line, Váš termín bude zarezervován.